Ticketprijzen van AirFrance-KLM dalen verder, maar niet zo hard meer

ticketprijzen klm air france

Foto: ANP

Air France-KLM heeft de ticketprijzen vorige maand opnieuw zien dalen, maar wel minder sterk dan in de voorgaande maanden het geval was. Dat liet de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep woensdag weten bij de publicatie van de vervoersstatistieken over januari.

In totaal maakten vorige maand 6,1 miljoen reizigers gebruik van de diensten van de luchtvaartgroep, 4,7 procent meer dan een jaar eerder. Inclusief prijsvechter Transavia kwam het passagiersaantal op 6,9 miljoen, wat neerkomt op een toename met 7,5 procent.

Het aantal door passagiers gevlogen kilometers nam op jaarbasis met 5,3 procent toe. De gemiddelde bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, nam met een half procentpunt toe naar 85,6 procent. Bij Transavia liep de bezettingsgraad evenwel met bijna 3 procentpunt terug, tot 81 procent. Dat is fors lager dan bij concurrenten als Ryanair en easyJet.

Bij prijsvechter Transavia was de groei het sterkst. Het passagiersvervoer nam daar met ongeveer een derde toe. Bij KLM kwam de groei uit op 7,5 procent, bij Air France op 1,5 procent. Vooral de vraag naar vliegreizen binnen Europa, en naar verre bestemmingen in Azië en het Caribisch gebied zat in de lift.

KLM-topman Pieter Elbers sprak van ,,een goed begin van het nieuwe jaar”. De cijfers laten volgens hem zien dat KLM de stijgende lijn van afgelopen jaar kan doortrekken. Doel is om het aantal vervoerde passagiers verder op te voeren, van ruim 30 miljoen in 2016 naar 32 miljoen dit jaar.

Het vrachtvervoer bij Air France-KLM zakte vorige maand met 1,3 procent. Gemiddeld werd 56,6 procent van alle vrachtruimte aan boord benut, iets minder dan een jaar eerder.

Concurrentie met Emirates

KLM probeert ondertussen terrein terug t winnen op routes waar de concurrentie van Golfmaatschappijen als Emirates en Etihad het hevigst is. Het cabinepersoneel van Air France heeft geen goed woord over voor een plan van topman Jean-Marc Janaillac om een deel van de vloot onder te brengen in een nieuwe dochtermaatschappij met goedkoper personeel. ,,Schandalig'', oordelen de vakbonden SNPNC en UNSA in een gezamenlijke verklaring.

Door de vliegtuigen van het nieuw op te richten bedrijf te bemannen met nieuw cabinepersoneel met uitgeklede arbeidsvoorwaarden, kunnen tickets goedkoper worden aangeboden. Het huidige cabinepersoneel is daar fel op tegen. De toekomst van hun vak staat op het spel, aldus de vakbonden, die impliciet met acties dreigen. ,,Het is dringend noodzakelijk dat het bedrijf radicaal van strategie verandert, als het zijn klanten een nieuw conflict wil besparen.''

Ook bij KLM blijft het cabinepersoneel zich verzetten tegen het beleid van de directie. Sinds afgelopen najaar wordt op een deel van de verre vluchten een steward of stewardess minder ingeroosterd om kosten te besparen. De bonden willen dat die maatregel wordt teruggedraaid en hebben het bedrijf daar tot uiterlijk 1 juli de tijd voor gegeven. Gebeurt dat niet, dan volgen ,,harde acties''.

KLM liet weten samen met de bonden te willen zoeken naar een oplossing. ,,Het is duidelijk dat er aanpassingen nodig zijn'', erkent het bedrijf. De luchtvaartmaatschappij is evenwel verbaasd over het ultimatum dat de bonden hebben gesteld. Zij zouden er volgens KLM beter aan doen in overleg te treden over andere manieren om de productiviteit te vergroten.